Summering av den senaste tiden...

Återigen har jag hamnat i en skrivtorka trots att det funnits en massa att skriva om...
Men har nu lyckats knåpa ner en summering av det senaste händelserna som är värda att nedtecknas för framtida tillbakablickar:

1. Nyårshelgen 2010-2011 tillhör de bästa helgerna jag någonsin upplevt. Hade besök av tjejen som jag bodde hos i Berlin. Det blev så bra som jag hade på känn att det skulle bli :) Nyårsafton i casa Claesson, fika i gamla stan, långpromenad, Skansen, god mat, Amarone vin, goda vänner hör till nyckelorden.

2. Wales (och England) fick besök av mig och Magnus där vi:
- Var så när på att missa flyget till Liverpool, då check in disken redan var stängd när vi (Magnus var sen som vanligt) kom.
- Letade som tusan efter gas till köket i Liverpool, lyckades tillslut att hitta det i ett stort byggvaruhus.
- Tog tåg (där två Walesare bjöd oss på öl) och buss till Bangor i norra Wales där vi sov i en park under bar himmel.


Jag försöker att sova i en park i Bangor, Wales.

- Åkte normallinjebuss (som sedan helt plötsligt blev en skolbuss för att sedan bli linjebuss igen) till Pen Y pass där vi startade vår vandring
- Satte upp tältet på en smal landtunga mellan två sjöar
- Knatade upp på Snowdon, Wales högsta berg (1085 möh). Vädret var riktigt uselt; snö, kallt, riktigt hårda isande vindar och noll utsikt från toppen.
- Fint väder på nedvägen då det sprack upp och vi fick se en fantastisk vy över de Walesiska bergen


Jag står och njuter!

- Var nere vid tältet i god tid innan mörkret så vi fick tid att bara ligga och slöa och spela spel (vilket nog aldrig hänt under våra tidigare bergsvistelser).
- Vaknade upp med tältduken i ansiktet då tältet var snötyngt
- Såg ett spöke


Ett spöke

- Gick på en ny topptur, men extremt dåligt väder gjorde att vi vände tillbaka. Vi bestämde oss då för att försöka ta oss till Birmingham för att hälsa på en kompis till mig.
- Sprang som tokar för att hinna med en buss, som vi missade med 1 minuts marginal. Alternativen var då att vänta 3 timmar tills nästa buss eller börja lifta.

- Givetvis liftade vi (i ösregnet). Hade tur och blev upplockade av två äldre herrar (en skotte och en engelsman). Engelsmannen var medlem i London Mountaineering Club och de två var nu påväg till klubbens stuga. Vi fick följa med in i denna mysiga stuga med massor av bilder, böcker, tidningar och bergsprylar. Vi blev som två småpojkar på julafton! Herrarna skjutsade sedan oss till staden där vi skulle ta ett tåg. Turen fortsatte för oss då det endast var 10 min till avgång.

- Några timmar och ett tågbyte senare kom vi till Birmingham där Pär hämtade upp oss på stationen.
- Drack Laphroaigwhiskey för första gången hemma hos Pär. Åt på Mc´Donalds då alla restauranger stängde 21.
- Gjorde lite sightseeing i Birmingham innan vi tog tåget till Liverpool.


Jag och Pär framför en annorlunda byggnad i Birmingham

- Liverpool var en cool stad, vackert gammal och trendigt ny på samma gång. Åk dit, bra party!
- Dansade i full vandrarmundering (stora kängor, byxor och underställströja). Dansade på en tjej med högklackade skor med mina kängor. Hon blev inte glad.
- Tog några coola bilder på kvällen.


Ett flygplan som flyger runt Liverpools "London eye"

- Bodde på ett hostel nära Wapping dock
- Såg en yellow submarine på Liverpools flygplats

3. Fjällnäs
- Åkte med Jessi, Magnus och Emelie i bil upp till Fjällnas i norra härjedalen
- Suveränt god mat och dyck på fjällnäs hotell
- Bodde i en helt ok (billig framförallt trots sportlovsvecka!) och mysig stuga med öppen eld
- Åkte en massa telemark
- Körde skateskidor för första gången på väldigt många år, jäklar vad roligt det var.


Magnus och Emelie skidar på i fantastiska spår!

- Åkte till världsarvsstaden Röros (där vinterscenerna i Pippi Långstrump spelades in) i Norge och åt en Pizza
- Gick på spa vackert beläget vid en sjö, isbad blev det.
- Glömde först att återlämna nyckeln vid hemfärd


Sitter i det lilla men varma spabadet och knäpper denna bild med 30 sek slutartid

4. Tallin
Åkte tillsammans med Johan, Stefan, Lina och Simon till Tallin för att se Roxette (mitt favoritband). Konserten blev dock inställd då Marie tappade rösten. Givetvis blev jag besviken, men då jag har biljetter till 4 mer konserter så gjorde det inte lika mycket om jag bara skulle haft biljett till denna. 

Men vi hade kul ändå!
- Vi satt utomhus på stora torget och drack två flaskor vin och spelade M.I.G på Linas ifån.
- Gick till Molly Malone´s, en irländsk pub med ett dåligt band som spelade
- Åt en pizza, där oreganon var det enda som smakade något på pizzan (Och den valde man att ta på själv efter att pizzan serverats)
- Gick ut och dansade på en av de populäraste klubbarna: Privé, där vi konstaterade att estländska kvinnor är jäkligt snygga! En tog "musten" ur Simon... Efter den sena hemkomsten kunde Johan (och vi andra) konstatera att han numera är för gammal för att ränna ute om nätterna. Men han (och Steffo) hade ju å andra sidan sällskap av två 18 åriga flicksnärtor som han så faderligt tog hand om. 


Johan dagen efter, verkligen redo för en ny dag!

- Gick på sightseeing i den vackra stadenTallin, blev väldigt överaskad över hur städat och rent det var överallt.
- Åt på medeltidsrestaurang, där vi bevittnade en svärdfight och fick se Stefans dansanta sida.


Hela Tallin 11 gänget samlat

I och med Estlandsbesöket innebar det land nummer 6 (Wales, England, Norge, Finland, Tyskland är de tidigare) som jag besökt i år. Sa som nyårslöfte att jag skulle besöka 10 olika länder i år. Vilket jag ser ut att klara med råge, då jag ska till Portugal på söndag, Prag 4 juni och en bilresa genom x antal länder i europa med start den 15 juni. Planerar också för att åka tillbaka till NY i höst...

Den här bloggen ska ju handla om min träning egentligen, men för tillfället händer det inte speciellt mycket. Har vart sjuk långa perioder under året hittills. Vilket gjort min form allt annat än bra. Men jag siktar på att komma igång inom kort. Ett mål har jag dock fått i och med att chefen frågade oss på jobbet om vi var sugna på vasaloppet nästa år. Och en sådan invit kan man ju inte tacka nej till. Ska bli väldigt kul att åka det igen.

Men roligast blir nog att se om skallige Johan klarar denna utmaning med livet i behåll :)

Tack för nu!

/J




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0