Vasaloppet

Ja det har nu gått några veckor sedan jag åkte i mål på vasaloppet. Ett lopp som inte blev vad jag hade hoppats på.

Jag tar det från början: Sverre ringde och frågade ska vi inte köra Vasaloppet? OK sa jag, vi anmälde oss. Sen var det bara att börja träna överkroppen. Väldigt svag kände jag mig till en början, men det blev bättre. Jag körde två seedningslopp, ett i Mullsjö och ett i Skövde. Hamnade efter det andra loppet i tredje startled i vasan. Sverre kvalade in i det andra ledet (7 sek marginal!) efter ett lopp i Borås.

Förra fredagen åkte vi med buss upp till Sälen där vi sedan inkvarterade oss hemma hos en familj. I från vår buss var vi 5 st som skulle bo tillsammans, en tjej och hennes engelsman till pojkvän bodde i ett rum. Jag, Sverker och Folke 77 år bodde i det andra. Den äldre herren i vårt rum skulle inte åka loppet utan villa bara en gång i sitt liv få se och uppleva vasaloppet live. Dessvärre blev vi ihop parade med honom, han snarkade, pratade och hade en massa konstiga saker för sig på nätterna, vilket störde oss rejält. 4 timmars sömn första natten och endast 2 timmars sömn andra natten (natten före loppet) blev det för mig, inte helt optimalt.



Något annat som inte var helt optimalt var att bussen vi åkte med gick sönder, vilket gjorde att vi fick ändra vårt upplägg något. Till exempel så gavs inget utrymme för att testa skidorna (något som jag var ganska bitter över under loppet sedan), det jag menar är att hann att testa fästet. Så det fick bli en chansning.



Tummen upp innan start!

Sverre taggad inför starten!

Så här ser det ut på startrakan innan 45 min innan starten. En jäv.. massa skidor!

08.00 ljöd startskottet, och sedan väntade 90 km av skidåkning. En del tumult blev det då flera stycken ramlade runt omkring mig, och stavar bröts. Lyckligtvis så klarade jag mig helskinad i startrusningen. Efter nästan 1 km kom vi till en riktig flaskhals när man ska över vägen och upp i backen. Där blev jag stående, trångt som bara den. Stavar och skidor överallt. Men det varinget att bli störd över utan bara beta sig sakta framåt. Första 4 km åkte jag på ca 28 min. Och något som jag kände direkt uppför backen var att fästet var uruselt (hur jag kunde misslyckas är en gåta i sig då det var lättvallat före), men tänke att det kanske blir bättre längre fram när temperaturen stiger.

När jag tillslut kunde åka fritt efter ca 6-7 km så gick det bra. Åkte förbi första kontrollen Smågan (låg då 2098) av bara farten, stannade dock inte där. Hade ont i magen efter att ha proppat i mig en MASSA mat dagarna före och ändå till 30 min före start, så fortsatte en bit till innan jag fyllde på med energi. Det var efter ca 16 kilometer då jag drack lite sportdryck som jag hade med mig. Men det var inte kroppen redo för, utan den ville inte ha sportdryck just då. Resultatet blev en rad sura uppstötningar och illamående. I mångsbodarna drack jag blåbärssoppa och åt jag två bullar. Och samma illamåendekänslor uppenbarade sig efter det. Då var det inte roligt. Men några kilometer efter Mångsbodarna började det kännas bättre i kroppen, då gick det lätt. Kilometrarna bara flög iväg. Fram tills backarna innan Risberg, där jag fick slita rejält uppför med noll fäste. Det släppte var och vartannat frånskjut. Där efter knappt en tredjedel av loppet var jag som tröttast och hade som mest ont i ryggen. Tänkte att hur ska det här gå?


Tror att jag var ensam om att åka med smileygubbar på skidorna!

När jag passerade Risberg så var min åktid beräknad till 5.40, något som kändes fullt rimligt innan loppet. 45 kilometer passerades exakt på 2.50. Då hade jag funderingar på att valla om. Och när jag kom till evertsberg efter 47 km så gjorde jag just det. Det var de mest korkade jag kunde göra då det efter Evertsberg går flera kilometer utför. Jag lämnade in mina skidor till vallaservice, fick vänta några minuter men det är det nog värt tänkte jag. Så fan heller. Fästet blev inte mycket bättre, vet inte vad dom la på för något, tror det var någon waxliknande blandning dom hade i en maskin som dom drog skidorna igenom. 

Fram till den kontrollen hade glidet varit helt ok, jag matchade de flesta som jag åkte med. Men sedan högg det bara under skidorna nedför backarna, fick stå och staka i ganska branta backar. Jag hade ingen chans att hänga med de som körde om mig, de susade förbi, det var så frustrerande!

Inte nog med det, mina framlår (10-15 cm ner på rectus femoris från fästet upp i höften) började krampa, så var tvungen till att stanna och strecha. Först var det bara vänsterlåret som kändes men sedan kom även högerlåret smygande.

Några hundra meter efter vägundergången hade MSOK en servicestation, där stannade jag några minuter fick massage på låren, drack och åt. Kollade på en tavla dom hade där, såg att jag då låg 23 minuter efter Sverker.

Efter ytterligare några kilometer var jag tvungnge att stanna för omvallning igen, då använde jag sprayen som jag hade med mig. Och Med facit i hand så skulle jag ha använt den istället för vallaservicens valla. Men var osäker på sprayen då jag bara använt den en gång tidigare. Jag tog också och stretchade ordentligt. Den strechen höll i 5-6 kilometer. Sedan fick jag upprepa samma procedur ytterligare 8-10 gånger in mot mål. Stod stilla lite drygt 20 min under loppet.

Det värsta var att jag inte ens kunde stå och enbart staka, Så fort jag försökte höja farten så krampade det. Jag har inte känt någon sådan kramp tidigare. Tror den berodde på alla tjuvsläpp jag fått pga det dåliga fästet. Istället för att försöka trotsa smärtan så lyssnade jag på kroppen, för att inte och dra på mig någon skada inför löpsäsongen. Kändes onödigt att slita ihjäl sig då så tog det ganska "lugnt" de 3 sista milen. Jag hade aldrig några tankar på att bryta, vilket jag haft de i seedningsloppen.

Var inte speciellt trött i mål. Hade mest ont i ljumskar och höftböjare. Knappt inget i armar, rygg och axlar vilket jag hade förväntat mig att ha. Det var ingen "aldrig mer känsla" som kom efteråt, snarare revanschlusta. Vet att jag kan åka mycket bättre. Men men det ska ju göras när det gäller också...

Kort och gott var det en kul upplevelse som jag rekommenderar er att göra. Jag är dock nöjd med mitt lopp, men jag tar med mig lite rutin inför framtida lopp som förhoppningsvis kommer att gå bättre.

Nedan ses mina passertider vid de olika kontrollerna:

MätpunktTidKm/hPlaceringKlockslag
Sälen       08:00:00
Smågan 00:47:29 13,3 2098 08:47:29
Mångsbodarna 01:33:40 17,2 2172 09:33:40
Risberg 02:11:16 17,1 2109 10:11:16
Evertsberg 03:01:21 15,1 2109 11:01:21
Oxberg 04:02:29 14,4 2520 12:02:29
Hökberg 04:50:06 11,6 2777 12:50:06
Eldris 05:37:15 13,0 2835 13:37:15
Mora 06:16:38 13,6 2876 14:16:38

Nu orkar jag inte skriva mer om det här loppet, ska ut och springa ett snöskopass med Sverker (som ligger och sover redan) om några timmar. Därefter väntar en stor fest med Alla Sandhemsgrabbar!

Natti Natti!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0