Smygcomeback!

Gjorde igår en smygcomeback på banan. Jag tillsammans med den eminente fotografen Magnus tog tåget till Gävle och Valbo Games. En tävling jag sprungit de två senaste åren med placeringarna 1 och 3 som resultat.

Tidigare år har jag ändå satsat och tränat för att prestera, det har jag inte gjort iår. Utan iår har jag fokuserat på annat, men ändå tränat för att eventuellt göra några lopp. Och lopp har jag ju faktistkt redan sprungit i år. Första sträckan i det vinnande 4x800 meters laget på stafett-SM och en "harning" på sollentuna GP.

Det här året är lite av ett mellanår för mig på löparbananHögst osäker på formen så drog jag alltså till Gävle. Med fokus på att göra ett bra lopp, hitta en skön känsla och ha kul på. Tiden var egentligen oväsentlig.

De yttre förutsättningarna var inte de allra bästa. Varmt, kvavt och väldigt blåsigt. Benen och kroppen kändes väldigt tung på uppvärmningen. Var inte speciellt taggad för att springa överhuvud taget. Så brukar det kännas ofta, men den känslan brukar försvinna när jag kommerut på banna och får på mig spikskorna. Det hände inte igår, benen var tröga. Kändes som om benen var gjorda av sirap.



Starten har gått!

Starten small, vi sprang, jag hörde speakern ropa "stopp stopp stopp", sedan small det igen. Vi blev återkallade, tydligen ingen tidsimpuls. Passade på att knyta om mina skor då jag dragit åt snörena på tok för hårt. Efter några minuters väntan så kunde vi ställa upp oss för start igen. Och denna gången fick vi springa på. Johan Svensson från Spårvägen gick upp i spets, endast Tajudin Hassen följde i rygg, sedan en lucka ner till Danne Norberg och mig på fjärde plats. I mitten av andra klungan blåser ett stort sandmoln upp från kulzonen, det blåser upp i ansiktet vilket stör en aning. Vid 300 börjarjag tänka tanken på att bryta (vilket jag inte kan komma på att jag gjort så tidigt tidigare, särskilt inte på 800 då jag nästan aldrig tänker den tanken på den distansen).


Passering strax efter 400 m, jag efter Danne i sin heldräkt från Puma.

400 meter passerarde ledande Johan på ca 56 sek, jag hade runt 57.5 och väldigt trött. En otroligt långsam öppning, trodde verkligen inte att det gick så långsamt. Men klockan ljuger inte!

Ut på bortre långsidan slog motvinden emot en. Danne släppte mer och mer på de två framför honom så jag beslutade att gå om med 250 meter kvar. Då med en stor lucka fram till Tajudin och framförallt till Johan som dragit ifrån rejält. Med 200 kvar kunde jag ändå öka farten och börja min spurt. Meter för meter tar jag in på de två framför, Johan var inget att göra åt. Men däremot satte jag siktet på Tajudin in på upploppet. Med bara några meter kvar av loppet lyckades jag också ta mig förbi honom för att sluta på en 2:a plats. Två sekunder efter Johan. Resultat kan ses längst ner i inlägget, där både A och B-heatets resultat är ihopslagna.

Jag kom i mål på tiden 1.55.9, den sämsta tid jag sprungit på flera år. Men som jag skrev högre upp. Tiden spelade mindre roll. Huvudsaken var att få ett bra lopp och hitta känslan. Det jag kan ta med mig i från loppet är att jag aldrig ger upp utan kämpar alltid hela vägen in i mål. Sedan tar jag med mig de 250 sista metrarna då jag sprang snabbast av alla.

Men jag måste ändå analysera tiderna lite. Anmärkningsvärt dåliga tider på alla löpare. Tittar man på tiderna från mitt heat och jämför med de killarnas årsbästan så skiljer det mellan 3.5 - 5 sek. Vilket tyder på att de yttre förutsättningarna inte var det allra bästa. För så långt efter sitt årsbästa är inte normalt att vara. Åtminstone inte alla grabbar i heatet.

MÄN 800 M  SAMLAD LISTA    
1   Johan Svensson -89 Spårvägens FK 1.53,9m      
2   Joakim Löfwing -84 Hammarby IF 1.55,9m      
3   Tajudin Hassen -91 Kramfors-Alliansen 1.56,4m      
4   Tim Sundström -89 KFUM Örebro 1.58,3m      
5   Elias Bjuhr -93 IFK Umeå 1.58,3m      
6   Elmar Engholm -92 Hässelby SK 1.58,8m      
7   John Foitzek -91 Ludvika FFI 1.59,97      
8   Erik Åslin -89 Sundsvalls FI 2.00,08      
9   Philip Lundell -91 Hammarby IF 2.00,2m      
10   Daniel Norberg -78 Spårvägens FK 2.00,7m      
11   Lars Lindberg -91 IF Vingarna 2.00,93      
12   Albin Sjöblom -93 Rånäs 4H 2.01,52      
13   Karl Engström -81 Spårvägens FK 2.02,00      
14   Joel Durén -94 Hässelby SK 2.02,25      
15   Tomas Hultgren -91 Ludvika FFI 2.04,4m      
16   Johan Engholm -62 Hässelby SK 2.10,26      
17   Fredrick Djupström -68 Glanshammars IF 2.10,65      
18   Filip Segerberg -90 Hammarby IF 2.11,91

Har planer på att springa två 800 race till denna sommar, vill ha ett bättre årsbästa än 1.55.9. Den tiden gör mig inte rättvis.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0