Sammanfattning av säsongen 2008

Kom på att jag inte sammanfattat min säsong 2008 som jag tidigare skrivit att jag skulle göra.
Så här kommer den!

Då jag under våren brottades med en massa skador och en riktigt dålig motivation som jag aldrig tidigare haft så var förutsättningarna inte de allra bästa. Visst tränade jag lite grann (2-5 pass/vecka), men det var i princip 0 meter löpning Ska ärligt säga att jag bestämde mig för att jag skulle försöka tävla och strunta i alla smärtorna den sista veckan i juni. Därefter dröjde det inte länge innan jag körde mitt första banpass den 2 juli.

Det kändes rent ut sagt förjäkligt att köra det första passet. Ingenting stämde, snabbheten, fotisättningen, uthålligheten tekniken och rytmen var som bortblåst.

Den 5 juli sprang jag 800 m i Västerås, ett lopp där det blåste ganska mycket och där jag bara låg i rygg på en konkurrent. Var väldigt nervös och osäker inför loppet, men efteråt fick självförtroendet en lite kick då jag vann loppet.

Den 8 juli var det dags för 400 m (mitt första på 4 år), loppet sprang jag mest för att det var en kul grej och för att jag kanske skulle få upp lite fartkänsla (vilket jag absolut inte fick). Vann mitt heat.

Den 18 juli åkte jag till Gävle för att för första gången tävla i staden, distansen var återigen 800 m. Efter ett hårt intervallpass några dagar tidigare så var benen otroligt tunga. Detta loppet hade jag i förväg bestämt att jag skulle ta täten och sen bara köra tills det tog stopp. Vilke jag också gjorde, fick en rätt stor lucka mot bakomvarande vid varvningen. Upp mot 600 i motvinden känner att jag är väldigt trött och att några bakom har fått kontakt. Ut på upploppet orkar jag hålla emot nätt och jämt så att jag kunde ta 3:e raka segern. Trots lite sämre tid än i Västerås gjorde jag ett betydligt bättre lopp här.

DN galan sprang jag den 22 juli, som alltid är det roligt att springa på stadion. Min segersvit bröts tyvärr här men kände att här började formen att infinna sig.

Karlstad GP, Sveriges bästa GP gala. Solen skiner tamejtausan här varanda gång jag tävlar här! Kapade årsbästa ytterligare några tiondelar, vann dock inte loppet.

Mitt 6:e lopp på mindre än en månad visade sig vara det bästa loppet som jag sprang, tyvärr inföll toppen en dag för tidigt. Det var i SM försökena den 1 aug som jag vann mitt heat, något överraskande med tanke på att jag absolut inte var i någon speciellt bra form.

Dagen efter var det dags för final (som jag tidigare skrivit en del om). Där lyckades jag inte överträffa försöksloppet utan fick nöja mig med en hyfsad ok 7:placering.

På det stora hela är jag nöjd med säsongen med tanke på vilka förutsättningarna varit.
Nedan ses mina lopp med tider och betyg (utefter känslan i kroppen kopplat mot tiden).

Västerås - 1.54.38 betyg 7/10
Sollentuna GP - 51.45 betyg 5/10
Valbo Games -1.54.53 betyg 8/10
DN Galan - 1.53.21 Betyg 7/10
Karlstad GP- 1.52.83 Betyg 6/10
SM försök - 1.51.45 Betyg 10/10
SM final - 1.51.48 Betyg 8/10


Totalt sprang jag alltså endast 7 lopp i Somras varav 6 st 800 m och 1st på 400 m. En titt på hur jag har tävlat (banlopp, inkl stafetter) tidigare säsonger ser ut såhär:

2002 - 15 st
2003 - 15 st inkl 2 st inomhus
2004 - 12 st
2005 - 7st inkl 3 st inomhus
2006 - 13st
2007 - 10st
2008 - 7 st

Efter att studerat hur många lopp jag sprungit så kan jag konstatera att jag tävlat väldigt lite!
Inget snack om vad jag behöver för att utvecklas ytterligare, mer löpning i kroppen och fler tävlingar!

Snart startar jag upp inför säsongen 2009...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0