Effektiv Everest

Idag stod ett "maskinstyrkepass" (som jag kallar det) på träningsprogramet. Och jag måste säga att jag är nöjd med min effektivitet under passet. På lite mindre än 45 min hann jag köra slut på framlår, baklår, vader, ass och bål.
Körde lite lättare vikter än vad jag brukar, men med betydligt högre tempo för att aktivera lite snabbare muskelfibrer.

Har börjat tänka om lite i min styrketräning, på dessa "maskinstyrkepass" under grundträningsperioden har jag alltid lastat på med tunga vikter, vilket har inneburit ganska långsamma rörelser. Nu den senaste tiden har jag som nämnt ovan börjat köra med lite lättare vikter och med ett högre tempo., mer explosivitet.  Anledningen till detta är att jag vill aktivera musklerna mer löplikt. När man springer kontraheras musklerna många gånger snabbare än i en gymövning,så varför inte då försöka göra gymövningen så snabb som möjligt? Jag tänker så i alla fall. Får se vad effekten blir lite längre fram.

I mitt förra inlägg skrev jag om Johan Ernst Nilsson och nämnde i en parantes att han är 1 av 14 svenskar som stått på världens tak, Mount Everest. Vilka är dom övriga 13 då?

Efter lite "forskning" på nätet har jag fått fram alla Svenska Everestbestigare.


1990 Mikael Reuterswärd stod på toppen den 11 maj  som förste svensk någonsin. Har bland annat jagat Hjalle och Heavy i tv programmet På rymmen som gick för några år sedan.

1990 Oskar Kihlborg, nådde toppen endast 7 timmar efter Reuterswärd

1991 Lars Cronlund

1996 Göran Kropp, cyklade från Stockholm till nepal, bar med sig all utrusning upp på berget själv, besteg sedan som förste svensk berget utan syrgas innan han cyklade hem igen med Renata. Det är så imponerande! 

1999 Renata Chlumska, blev första svenska kvinnan (men även tjeckiska) att stå på toppen. Vid detta tillfälle var även Göran kropp uppe på toppen en andra gång. 

1999 Tina och Thomas Sjögren "Äventrysparet" som nu driver explorersweb.com

2005 Magnus Flock, förste svensk att bestiga berget via nordryggen från den svåra nordsidan. Här var också Fredrik Sträng med, men var tvungen att vända några hundra meter från toppen. 

2005 Mattias Karlsson

2006 Tomas Olsson, skulle åka skidor ned men omkom tragiskt efter ett fall från en klippavsats

2006 Martin Letzter och Olof Sundström, de första i världen som åkt skidor ner för samtliga Seven Summits (det högsta berget i varje världsdel) Läs deras bok Ad Hoc rocks, galna och väldigt roliga killar!

2006 Fredrik Sträng, första bestigningen i "7+7+7″-projektet, där han besteg Seven Summits på sju månader 

2006 Johan Frankelius

2007 Johan Ernst Nilson, först i världen att genomföra en helt "klimatneutral" Everestexpedition

Där fick ni lite Svensk Everest historia.

Vilket nummer Joakim Löfwing kommer stå i ordningen vet jag inte ännu, men jag är fast besluten om att någon gång stå på världens högsta punkt. Det är min stora dröm att uppnå. Jag längtar.


Kommentarer
Postat av: Linda

En utav mina drömmar också. En dag så..

2008-10-30 @ 19:48:47
URL: http://ars.blogg.se/
Postat av: Lina

tänk om magnus tar klivet upp före dig :P

2008-10-30 @ 20:09:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0