Stockholms Vilda Uteliv

Läste i DN Söndag att Stockholm har ett vilt uteliv, och med det menades inte det glada partylivet på klubbarna. Utan att Stockholm är en utmärkt plats för "animalspottning". Anledningen till det är att Staden ligger strategiskt mellan havet och mälaren. Många olika miljöer har sin skärningspunkt här och många flytt - och vandringsvägar passerar Sthlm. Rovdjur som björn och varg ses lite då och då. Ekerö fick tex besök av en björn 1996. Även älg, hjortar och rådjur kan "spottas". Innanför tullarna håller en massa djur till; Duvhök, räv, utter, havsörn, tornfalk, pilgrimsfalk, berguv, kattugglor, kaniner och givetvis råttor. Bäver, vildsvin och häger är andra djur som finns i närheten av staden. 

Tycker att det är lite faschinerande med alla dessa vilda djur nära staden.  Visserligen har väl många av dem blivit  förtamade, men ändå : ) Eleganta och vackra att titta på är många av dem i alla fall. Så håll ögonen öppna för lite "animalspotting" nu i höst, även i stadsmiljö :)

Förövrigt så har jag ett eget husdjur som jag fått av Magnus. Förra veckan kom han till min lägenhet med ett hårspänne, på det satt en gul nyckelpiga med svarta prickar (är det också en nyckelpiga?). Enligt Magnus så ville nyckelpigan bo hos mig. Jag tackade och tog emot, lade hårspännet på köksbänken.  När vi sedan skulle titta till den så var den borta. Antar att den ville kolla runt i sin nya lya. I helgen fick jag dock syn på han igen, bytte några meningar. Tydligen heter han Kjell, är 6 veckor gammal och har nyss lärt sig att knyta sina skor själv. Nu lever jag och kjell i symbios med varandra.

Kommentarer
Postat av: Lina

Hur stavar du egentligen?! Hihi

2007-10-15 @ 22:51:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0