Spiken Idag

Har idag på förmiddagen sprungit "spiken", en tävling som i min klubb Hammarby friidrott arrangerats i 37 år. Jag har aldrig sprungit spiken förut, så det var en ny upplevelse.
Vad är då spiken kanske någon undrar? Jo, för det första så lottas startnummrena ut, man kan få allt från 1-100 (?), jag fick nr 53. Man startar dessutom med 30 sekunders intervaller till skillnad mot andra lopp där man ofta startar tillsammans med de andra i sin klass. I spiken finns det en kvinnlig klass där alla åldrar springer, en pojkklass upp til 17 år, en seniorklass 17-35 år och en veteranklass 35 +. Alla klasser springer 2.7 km förutom seniorklassen som springer 5.4 km.
Banan är tuff, med många branta backar, knixar, kurvor och utförslöpor. Spiken och elefanten är två pris som man kan vinna i seniorklassen. För att vinna spiken (En helt vanlig stor Spik, som är ett vandringspris) så krävs det att man är närmast en genomsnittstid. Spiken har såklart gett namn till tävlingen. Den som i sin tur  vinner elefanten (En helt vanlig Elefant i trä, som ett vandringspris)  är längst ifrån genomsnittstiden. Jag vann inget av dessa., vilket jag inte var så ledsen över heller.

Hur gick det då för mig i loppet? Njaa, sådär. Blev väldigt trött men hade ganska mycket krafter kvar. Efter 9.02 min vid varvning (2.7 km) så tappade jag lite på andra varvet och kom i mål på 18.31 min. Kom på tredje plats efter Erik 17.04 och Johan 18.22, totalt var det 8 stycken med.  Är ändå ganska nöjd, tycker att det är kul att överhuvudtaget kunna springa en terrängtävling. Vilket jag inte kunnat göra det senaste åren. Vann en tränings t-shirt från Nike också, en gul som det står midnattsloppet 2006 på. Någon som vill ha den? Den är i storlek S och dri fit material.


Thomas Johansson lyckades inte vinna över Ivo Karlovic, fick stryk med 6-3, 3-6, 6-1. Tråkig tennis bjöds det på, inte alls lika vacker som igår. Kroaten slog hela 25 serveess mot Svenskens 4...Det säger ganska mycket om matchen.

Läste att det i Sverige finns en man som jobbar heltid med att rista runor, Kalle Runristare heter han (eller om efternamnet är ett artistnamn kanske?) och håller till på Adelsö i Mälaren. Så om någon vill ha en runa ristad så hör av er till honom. Men hör av er i god tid för det tar nämligen över ett halvår att få den klar.

Ikväll bakar jag pizza!


Kommentarer
Postat av: Lina

Jäklar vad du skriver på :P

2007-10-14 @ 21:46:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0