Resumering av en toppendag

Här kommer en resumering av en finfin lördag (30/1). Jag började skriva det igår varpå inlägget börjar så som det gör. Och jag slutför det alltså nu.

När jag börjar skriva detta inlägg så står bussen på en solig Rättviks Station. Tillbaka på gårdagens brottsplats med andra ord. Tanken var inte alls att jag skulle återvända hit så fort. Skulle Egentligen åkt vidare till Sälen via Malung idag.

Men av olika anledningar blev det inte så, är påväg till Mora nu istället. Fast det här känns mycket mer spännande, när jag inte riktigt vet när jag ska komma fram. Om jag kommer fram idag :) 
Det var nära att jag inte kunde åka med den här bussen också, hade nämligen inga kontanter att betala resan med, men jag fick åka med ändå, ska ta ut pengar i Mora när vi kommer fram. En mycket trevlig busschaufför måste jag säga, sånt gillas. För en busschaufför är ju en man med glatt humör! 

Går tillbaka till gårdagen som blev en kanonbra dag rakt igenom. 


För er som inte vet hur ett par snöskor ser ut får ni här en bild. Jag har ett par gula, men de röda lånade vi av arrangören och sprang i då de var lite mindre, lättare och smidigare.

Fyllda av spänning och förväntan lämnade Sweden snowshoeteam (vi har utsett oss själva till Svenska Landslaget) Falun för att åka till Rättvik. Temperaturen stod på -21 när vi åkte därifrån. Men det lär ju bli varmare sen när solen kommit upp en bit var vi överrens om. När vi anlände till Rättvik var temperaturen nere i -24 grader (enligt termometern ovan ICA). Vi hämtade ut nummerlapparna, lånade ett par mindre och smidigare snöskor än våra egna och gick sedan till Hemköp där vi bytte om i entrén. Efter ett tag fick vi också reda på att arrangören hade skjutit upp starten en timme i hopp om att temperaturen skulle stiga. 

När vi 10 minuter innan starten joggade förbi ICA på nytt så stod termometern på - 27 grader (i skuggan). Ok. Bara pälsa på sig och sen köra. Det finns en rekommenderad köldgräns på - 20 grader. Och den klarades säkert på vissa platser utmed banan. Bland annat uppe på toppen av slalombacken då temperaturen var högre. 


Henke och Magnus värmer upp inne på Hemköp, det tittades lite konstigt av övriga besökare därinne. 

Sista minutrarna innan starten blev det lite stressigt, stod i startfållan i god tro om att jag var startklar. Men icke, hade glömt att ta av mig överdragsbyxorna. Och att ta avsig dom med snöskor på sig är omöjligt,så var givetvis tvungen att ta av mig skorna också. Men jag hann, knöt klart tightsen med 3 sekunder kvar.

Som alltid när det tävlas i lopp blir det en rusning ut från start, Martin Johansson (slutgiltige vinnaren) och två fransmän låg först strax därefter låg jag och Magnus som småpratade om att det här var ju inte så jobbigt. Men då hade vi sprungit ca 200 meter... 


Efter några hundra meter började det branta till något. Här ses Magnus som 4:a, Henke 5:a och jag 6:a. Jag något skymd, men kan ses med den vita mössan.

Banan började gå uppför ganska på direkten och fältet sprack upp. Magnus avancerade upp till tredjeplats och jag sjönk ner något till 8-9 någonting. Väl inne i själva slalompisten som vi sprang uppför, gick det inte speciellt fort. Men det var inte speciellt jobbigt heller. Hade väntat mig en betydligt tuffare backe. 

Rättviks slalombacke 

Uppe på toppen tog jag ner hälklacken och låste fast bindningen. Sen var det full fart utför, den farten varade bara i några sekunder. I den brantase utförslöpan satte jag vänsterfoten lite förlångt ut i det opistade och föll därför huvudstupa rakt ut i djupsnön. Men det var mjuk att landa så slog mig inte. Men kom ur löprytmen en aning. 

Men strax därefter började mitt högra framlår göra ont, aldrig känt något liknande tidigare. Fick någon form av kramp, kändes som världens träningsvärk redan under loppet. Sådan värk känner man ju av någon/några dagar efteråt (vet inte om det berodde på kylan och alla stötar som låren fick ta när jag sprang utför). Efter 4-4,5 km var jag som tröttast, undrade då hur sjutton det skulle bli senare under loppet. Men det behövde jag inte fundera på särskilt mycket till, problemen i låret blev bara värre och värre, sedan kom även problemen i vänster lår. Så kunde inte springa på alls de 2 sista kilometrarna. Visst jag var trött, men långtifrån så trött som jag trodde att jag skulle bli.


Med ca 300 meter kvar av loppet kommer jag med snöskorna på

Det blev bara jogg in den sista biten, tror dock inte att jag skulle kommit så mycket bättre utan lårproblemen. Avstånden vara ganska stora mellan de flesta löparna. Väl på upploppet möttes jag av publikens jubel, det var mycket glädjande att så många Rättviksbor hade trotsat kylan för att heja fram oss löpare. I mål var jag inte nämnvärt trött, möttes av Magnus som knipit 3:e platsen, grymt starkt. Försökte byta några ord med honom, men läpparna var helt bortdomnade så det lätt bara sluddrigt när jag pratade. Jag kom 10:a i mål, sedan kom Henke strax därefter på en 12:e plats. Resultaten från loppet kan ni se på följande länk:
http://www.dalecarlius.com/Resultat%202010-01-30.pdf

Vann Sveriges första officiella snöskolopp gjorde alltså Martin Johansson (ni vet han som fick en pinne rakt in i låret i sommarens VM -stafett i Orientering och fick hjälpas av konkurrerande lag till sjukvårdare, nu är han tillbaka starkt, vilket han bla visat då han hamnade topp 15 i längdåkarnas världscup i Otepää för några veckor sedan, en multitalang med andra ord). Tvåa kom en fransman från TSL:s fabriksteam och sedan trea Magnus, som fick riktigt grymma priser, bla en fri veckas stugboende i rättvik och ett par nya snöskor. Vinnande Martin fick bla en motionscykel. Och ävenjag på 10:e plats prisades med 3 nätters övernattning för två personer på utbygården i Rättvik. Riktigt fina priser.

Här ses Magnus intervjuas och tar samtidigt emot publikens hyllningar

Fler bilder från loppet kan ses på http://www.upplevsiljan.com/ Där finns jag, Magnus och Henke med på flertalet bilder i bildspelet. Jag med startnummer 24, Magnus med 27 och Henke med 22. På en av de första bilderna så ses vi tre i bredd, då leder vi loppet tillsammans med Luigi (två tjejer klädde ut sig till supermariobros bröderna).

För den som blir sugen på att springa loppet så är adressen http://www.123minsida.se/Snowshoe/28755688 
Nästa årslopp går den 29 januari, jag kommer stå på startlinjen! Kommer du?

Efter loppet bar det tillbaka till Falun, middag på den Italienska Restaurangen Hammars (jag vet, låter väldigt italienskt) väntade. Och till middagen dök Adam upp (www.adamsteen.se), mycket trevligt. En pizza, några glas vin och en pannacottaefterätt avnjöts för min del.

Glada grabbar på Hammars, Henke, Magnus och Adam.


Lite annorlunda form på en Pizza, Jävligt god. Och visst ser den ju ut som en Snösko, dagen till ära :)

Efter middagen lämnade Henkes flickvän Linda oss grabbar ensamma ute i vimlet. Vi gick vidare till Åh, ganska folktomt till en början men sedan strömmade folket till. Kvällen var riktigt trevlig och vi avslutade kvällen med att dansa och parta några timmar med Faluns urinvånare. Eller dansa och dansa, stela som kylskåp och med flera skavsår så såg det nog allt annat än bra ut! Jag hade (och har fortfarande) stora problem att överhuvudtaget böja på låren. Men kul var det!
Nu känns det som om jag fått en rejäl lårkaka på både ut- och insidalår. Men men, det går över.

Det var en liten summering av lördagen, som var en riktig toppendag. Från morgon till sen natt. Tack alla inblandade!

Nu ska jag ut för dagens andra skidpass. 

So long looosers ;)

/JL

 











 

Kommentarer
Postat av: Emma V Larsson

Så härligt det ser ut! Vilken toppendag ni måste haft :) Är du hängiven snösko-fantast nu?

2010-02-04 @ 00:00:41
URL: http://www.emmavlarsson.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0