Liten återblick till värmen på Madeira

Livet består av tusentals olika konstraster, nu i dagarna har jag fått uppleva en ganska tydlig kontrast. Värme kontra kyla.I förra veckan var jag ute och sprang morgonjoggar i shorts och linne, temperaturen låg på strax över 20 grader och efter passen svalkade jag mig i hotellets pool. Väl hemma i Sverige igen har jag  varit tvungen att klä på mig vantar och kaninbuff för att springa i minusgrader och därefter rusa in och ta en varmdusch.

Kontraster som sagt, men jag gillar både och.

Hur har det då varit på Madeira för övrigt...

Helt jävla underbart svarar jag på det.
Fick tillbringa en vecka med hela familjen som jag inte träffat på flera månader  (+ faster Ulla, Lena, Jan, Chrille och Therese). Veckan var fylld av lyx, vilket man absolut behöver ibland! Bodde 5 stjärnigt med det stora blå i blickfånget, jacuzzi på rummet, gigantisk frukostbuffén med champange (vilket jag nöjde mig med att dricka en morgon medan andra drack flera), sköna träningsmöjligheter, vackra vyer, fina vandringar, soliga dagar med bad, slappning och shopping.

Första dagen blev det vandring till Nunnornas dal, hela gänget om 10 personer gick till Curral das Freiras och tog sedan lokalbuss tillbaka till Funchal. En busstur som bjöd på några magsugande ögonblick, då vägen slingrade sig fram längs bergväggen med stup på flera hundra meter precis brevid vägen.


Utsikt över nunnornas dal  eller Curral des Freiras som byn heter.

Curral das Freiras (Nunnornas dal) norr om Funchal har fått sitt namn från den gamla sägnen som säger att nunnorna på Madeira gömde sig för sjörövare i den bortglömda dalen 1566. Fram till mindre än 50 år sedan var den gamla färdvägen, som vandringsturen  vi gick den enda vägförbindelsen mellan Curral das Freiras och Funchal. Så dalen har varit väldigt isolerad. Ett tips, shoppa inte i byn (särskilt inte likör), det mesta är nämligenmycket dyrare än i huvudstaden Funchal.


En levada som löper i höger bildkant, här skulle jag vilja springa några pass!

Andra vandringsdagen gick vi längs en Levada, dessa bevattningskanaler blivit väldigt uppskattade att vandra utmed. En Stig/smal väg går nämligen utmed dessa diken vilket gör det lättframkomligt. Levadas är till för att transportera vatten från den nederbördsrika norra - till den mer torra södra delen av ön. Idag finns över 200 mil levador som sträcker sig kors och tvärs över ön, så man behöver inte oroa sig att vandringslederna tar slut i första taget.

Tredje vandringsdagen var det bara jag, pappa och min syster Lina som var iväg. Vi gick i ett väldigt dramatiskt och kargt vulkanlandskap på Öns "tak". Vi hyrde egen bil för att ta sig upp til startplatsen på Pic de Areiro (1818 möh). Därefter vandrade vi längs bergväggarna i sju kilometer innan vi äntrade öns högsta berg Pic Ruivo (1862) för att därefter gå tillbaka delvis en annan led. Tillbakavägen var 1400 meter kortare, mycket på grund av att man gick igenom bergen (långa tunnlar) istället för runt dem. Denna vandringen var det bästa på hela resan, dessa fantastiska vyer med hav, berg, färger, former och dofter kittlade dödsskönt i kistan. Sen var vädergudarna på sitt allra bästa humör också vilket spelar ofantligt stor roll för upplevelsen.


Lina och Pappa i början på vandringen


Svartvit inställning, synd att solringen kom med.

Kommer så småningom lägga upp en massa bilder från Madeira på facebook.

Träningsmässigt så blev det sådär pga av att jag var krasslig, hann med 3 morgonjoggar, två löppass i poolen och två styrkepass.

Här kör jag vattenintervaller, passet var 5x2 min (v45s) 10x1 min (v30s) och 10x30 sek  utan väst (v15s).

När man reser iväg finns det oftast en massa saker som man vill se och göra. Men sällan hinns allt  det med. Så var det för mig också, jag ville gå på canyonäventyr, paddla havskajak in i grottor, åka ut på delfin- och valsafari m.m.
Men som jag läste i ledaren i Primetimemagazine så är det viktiga inte vad man missar att uppleva utan det man faktiskt upplever. Det är vad man gör av sin semester som betyder något, inte vad man inte gör.

Så sammanfattningsvis så är jag supernöjd med den här resan och kan rekomendera en tripp till sköna gröna Madeira.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0