Summering av mina lopp på DN-galan och Karlstad GP

Sprang förra tisdagen i A-heatet på DN-galans förtävlingar. Alltid lika kul att springa på Stockholms Olympiastadion, särskilt när det är mycket folk, vilket det var även vid förtävlingarna. Skulle gissa på att det var 8-10 000 när vi sprang.

Vädret var kanonfint, något svettigt att värma upp i men grymt skönt att tävla i...
Benen hade börjat kännas lite bättre efter mitt lopp i Gävle så hade förhoppningar om nytt årsbästa.
Fick Starta tillsammans med Johan Kågeman på bana 4. Då jag inte är någon raket i starten fick han innespåret och jag fick nöja mig med att springa lite mer i ytterkant av banan. Kom ut 3:e sist i det 12 (inklusive en hare) man starka startfältet.

Får släppa lite lucka efter ca 250 m då jag känner att det går lite för snabbt för mig, men kämpar mig ifatt till varvrningen. Passerar den på ca 54 sek. Genom kurvan ligger jag och flyter med andraklungan, avancerar två placering i den lätta motvinden på bortre lång. Sprang taktiskt dåligt genom kurvan då jag srang på bana 2. Vid 120 kvar börjar jag spurta, men det händer ingenting utan jag bara segar mig fram. Går i mål på en 7:e plats av 10 som tog sig i mål.  Därmed var min segersvit bruten, annat var inte att vänta för den delen heller.

Nytt årsbästa blev det med 1.53.21
För den som vill se loppet så kan man se det på webbadressen nedan, Spola fram till ca 107 min så ser ni mig i rakat hår och grön tävlingsdräkt =)

http://www.headweb.com/sv/sportevents/dn-galan-2008

Resultat från DN-galan 22/7:

Rank

Bib

Name

Nat

Born

Time


1

171

Eugenio BARRIOS

ESP

73

1.46,09

 

2

162

Luis A MARCO

ESP

 

1.46,23

 

3

193

Jose Manuel CORTES

ESP

 

1.47,36

 

4

106

Mattias CLAESSON

SWE

86

1.47,77

 

5

225

Johan WALLDEN

SWE

87

1.51,27

 

6

159

Johan KÅGEMAN

SWE

86

1.52,89

 

7

170

Joakim LÖFWING

SWE

84

1.53,21

 

8

200

Andreas REHNBORG

SWE

80

1.53,55

 

9

28

Henrik ASTFORS

SWE

87

1.54,63

 

10

198

Tor PÖLLÄNEN

SWE

87

1.58,05

 
 

217

Per SYNNERMAN

SWE

71

DNF

 
 

180

Alvaro RODRIGUEZ

ESP

 

DNF

 




I måndags var jag i Karlstad och tävlade. Kul att vara tillbaka i staden där jag bott 1.5 år.
Kul också att tävla på Sveriges i särklass bästa Grand prix arrangemang.
Med en 30 gradig temperatur var det något svettigt att värma upp, man blir väldigt seg i värmen och det dröjde länge innan jag fick igång benen.

Sprang i galans B-heat (av A-D). Denna gång startade jag på 3:e banan tillsammans med en norrman. Tog starten för en gångs skull och bestämde mig för att satsa lite hårdare än på DN-galan. På den blåsiga bortre lång avancerade jag något på insidan av mina konkurrenter. Då jag låg på insidan blev följden att det blev väldigt trångt i ingången på första kurvan. Och då jag är alldeles för snäll så flyttar jag på mig, kommer ur rytmen och tappar någon placering. På målrakan går Ekhamre om mig och jag släpper snällt in honom i ledet precis innan kurvan. På SM kommer jag inte att vara snäll!
Varvade på ca 55.2. Ut på bortre lång uppstår det luckor än en gång på insidan där jag smiter förbi, men samma sak händer igen som på första varvet; det blir för trångt jag tvingas ta ett steg utanför sargen viftar till med högerarmen högt över huvudet, vilket göra att jag kommer ur rytmen igen. Genom hela kurvan ligger jag instängd och väntar på att få börja spurta, något som jag kan börja göra med ca 90 m kvar. Men likt DN-galan så händer ingenting i spurten, det fattas det där lilla sista. Min egen analys av det är att jag gör av med för mycket energi tidigare i loppet genom att ligga instängd och stökas i klungan. Bättre att ligga ostört längre fram för att få ett renare lopp.

Blev 5:a i loppet bakom bland andra mina klubbkamrater Johan Klinteskog och Thobias Ekhamre, och trots allt stök blev det ändå ett nytt årsbästa på 1.52.83
Efter loppet tog jag, Klintan och Zigge ett grymt skönt bad i Klarälven!

Resultat Karlstad GP 28/7:

 
M 800m B-final
       
1Johan Walldén86 Gefle IF1.51,63  
2Albin Johansson81 Hässelby SK1.51,69  
3Johan Klinteskog81 Hammarby IF1.52,35  
4Tobias Ekhamre88 Hammarby IF1.52,56  
5Joakim Löfwing84 Hammarby IF1.52,83 SB
6Nur Adan85 Norge1.53,33  
7Ådne Svahn Daehlin82 Norge1.53,79  
8Johan Kågeman86 IK Norrköping Friidrott1.53,92  
9Abdirahman Guleed87 Norge1.54,10  
10Andreas Rehnborg80 Hässelby SK1.57,02  
 Fredrik Björklund86 Hälle IFDNF


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0