25-års fest!

Efter mycket om och men, flera jag ska, några kansken så ska jag nu nedteckna några rader om min 25 års-fest... Som var i slutet av mars. Men den känns lika aktuell fortfarande, och jag känner mig lika ung som då.

Förste man som skulle komma till mig var Sverre, han sa att " jag ringer på fredag" när jag kommer fram. Övriga skulle komma på lördagen ända ifrån Vilhelmina, det var någon Kristina dom skulle hälsa på där först.

Väl på lördagen lagades det ärtor och fläsk i mängder av mig och Sverre. Jag väntade ju besök av 10 hungriga grabbar. David kom, Glenn kom, Erik kom och Magnus kom. Men sedan kom det inga fler. Johan med dom leende guldbruna ögonen, byns enda blondin Patrik, Samuel med en prästkrage i sin hand och Chrille "alpens ros" gustavsson ämnade inte att dyka upp över huvudtaget. Det var tydligen ett hus till salu på öfre östermalm som dom hellre tittade till än att åka ut i förorten. Dom är numera enbart gamla polare till mig, dvs vi är inte kompisar längre. Två andra sandhemskisar Per och Feffe med sina sommarskor, hade anmält att dom skulle dyka upp senare på kvällen så dom är fortfarande mina kompisar.

Ute i Haninge var dock stämningen på topp där vi satt i den gula paviljongen och med min gitarr i högsta hugg! Maten och vinet åtnjöts i fulla drag. Men även trevliga förfester tar slut dom också. Vi var tvunga att bege oss in i nästa stad.

Upplägget för dagen var enkelt, lag GULDbyn skulle krossa lag silversjövik i en femkamp på ballbreaker. Vilket Johan (han med de två mörka ögonen) och dom andra sjövikarna som nyss lämnat barndomshemmet skulle bli väl medvetna om. De kastade sina surt förvärvade slantar i önskebrunnen innan tävlingen drog igång för att bringa tur. De hjälpte föga.

Kort resumé om grenarna:

Flest mål i en fotbollssimulator.
Här trodde nog de flesta att de skulle vara riktigt bra, men det visade sig vara svårare än vi trott. Tror att vi alla skulle få stryk av fröken fräken och tre trallande jäntor. Bäst av alla var den unge blåögde och blyge Samuel som satte 7 av 10 straffar. Även Per spelman Davidsson lyckades bra med 6/10.  Seger för byn i denna grenen.

And och fasanjakt.
I skyttet trodde vi alla att Chrille som är ett septermberbarn skulle skjuta ner alla änder, men så blev inte utfallet. De visade på att sjövikarna inte klarar att hantera den hårda pressen. Även byns förväntade bäste skytt Glenn min gamle vän Davidsson klarade inte pressen. Den som sköt bäst var lite oväntat Magnus som sköt ner alla änder utan att behöva använda något extra skott. Undertecknad lyckades också bra med endast ett extra skott. Total seger för sjövik (jag vet det låter jättemärkligt men så var det faktiskt).

Longest drive i golf.
Här var byalaget överlägset sjövikslaget. Glenn som till vardags spelar på touren visade en överlägsen känsla för drivern och slog längst, följt av mig och putte.


Bowling
Här var det höga berg och djupa dalar inblandat. Det är en hård värld vi lever i konstatera Johan när han inte ens nådde över skamgränsen 100 p. Chrille tog här revansch på skyttet och kammade hem segern med 184 p tätt följt av Putte på 181 och jag på 179. Seger för Sjövik.


Även i en brottningsmatch så vinner byns svagaste man Samuel över sjöviks starkaste "man" Johan

Poängtävling i biljard.
Det kommer från hjärtat när jag säger att det var i den här grenen som tävlingen avgjordes. Det har pratats om att vi skulle ha fuskat till oss en seger här. Men det kan jag med bestämdhet säga att det gjorde vi inte. Vi är hederliga värmlänningar som inte vill vinna på fusk. Hellre förlorar vi. Byn tog hem grenen och därmed matchen.

Vi alla tog någon att hålla i hand i väntan på att resultet skulle läsas upp. Och helt väntat vann byalaget, en komfortabel 3-2 seger. Tur i kärlek (i alla fall några av dem) har sjövikarna men spel, det behärskar dom inte. Det är bara för dem att börja om från början, träna hårt och idogt så kanske de en dag kan bjuda oss motstånd även fast jag oerhört svårt att tro det.

Efter ballbreaker hade vi ett bokat bord på en grekisk restaurang. Vi åt, drack, jag blev firad med ljuv födelsedagssång då david utbrast "vi sjunger tillsammans". Och sjöng de gjorde dom. Under middagen fick jag också ett litet rött paket, och tips från de äldre herrarna. De sa njut av livet. För livet är nu.

Därefter drog vi té dans mä karlstatösera och Sanna från Sunne ut i månskensnatten i Åmotsfors. Vi dansade och log, jag tappade rösten men lyckades ändå säga till David att "kyss mig stilla", vilket han gjorde. Som så många gånger förr. 

Jag kände mig sedan lycklig när jag slöt ögonlocken.

Det var en kort version av min 25-års fest. Som inte är det minsta aktuell längre varför jag inte heller skrivit den så seriöst. Tror att de flesta av erhar hittat en del Sven-Ingvars låtar i texten. Och det stämmer. Hur många finns det är frågan?! De flesta är rakt kopierade av låttiteln, de andra är lite klurigare att hitta.

Tack och bock! 
 


Kommentarer
Postat av: Anonym

sven-ingvars. bah! hur kan du byta ut stockholmsflickor mot karlstadtöser?!

2010-07-06 @ 18:44:43
Postat av: Johan

Jag gillar inte att du utnyttjar din blogg för att fara med osanningar. Alla vet ju att allt är ren lögn. Det finns betydligt trovärdigare bloggar på nätet=)

2010-07-06 @ 21:28:35
URL: http://johanstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0