Dagens foto

Jaa, hur var det då med dagens foto som jag hittade på igår. Var nästan så att jag inte orkade lägga in en bild redan idag, dag 2. Men så dålig kunde jag ju inte vara.

Vad är det för en bild som lyfts fram idag då?

Jo den föreställer min syster Lina, sittandes på Kebnekaises sydtopp. Dvs. Sveriges högsta punkt. Som vi besökte förra året i september. Det var nästan sämsta tänkbara väder med konstant regn i början och vindar på nära 20 meter/sekund och snö som piskade oss i ansiktet uppe på toppen. Det gick bara och titta åt ett håll på grund av det. Utsikten var vit, eller snarare lite grådaskig. Såg i princip ingenting förutom varandra och några meter ner på kammen vi kom från. Lite synd, då utsikten därifrån är något utöver det vanliga.


Lina på Kebnekaises sydtopp! Du är cool syrran :)

Skulle det varit första gången som jag skulle bestiga toppen skulle jag nog inte gå upp i de vädret, och absolut inte ta med Lina upp. Men då jag varit på toppen 2 gånger förut så vet jag någorlunda hur den är formad. Vi tog de sedan väldigt lugnt upp, kröp på alla fyra med stegjärn (skulle inte gå att komma upp säkert utan) under fötterna.

Det är en speciellt känsla att vara på kebnekaise, det är sagolikt vackert, lugnt, fridfullt och storslaget. Sen är det jäkligt mycket stenar och block som ligger där också, så för den som vill se och uppleva det så är Sveriges högsta berg väl värt ett besök :)

Egentligen är det inte så svårt att bestiga berget (beroende på vilken led man väljer upp), det kan dock ta ganska lång tid. Totalt var vi ute i 13.5 timmar. Och det fixade Lina galant, trots att hon var riktigt riktigt trött vissa stunder. Väldigt imponerande! Ett bra bevis för att man klarar mer än vad man tror.

Nu är det dags för mig att sova, har en kul dag att se fram emot i morgon!

Sov gott alla vänner och alla andra som jag inte känner

Kommentarer
Postat av: syrran

Tack tack brossan! Du är med cool =)Det va ju tack vare dig jag kom upp på toppen!

2010-02-19 @ 13:54:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0