Castorama

Anmälde mig förra veckan till att vara med i Castorama, med mig till tävlingen fick jag också två andra haningeboende boys. Nämligen Magnus och Erik. Självklart låg det en hel del prestige med i spelet. Kanske inte så mycket mellan Erik och oss, men mellan mig och Magnus.

Först ut var kula, där mitt mål var att slå perset från 2007 (8.00 m). Första stöten kändes ok, runt 7.50. Magnus hamnade ca 15 cm bakom. I andra ökar jag något. Magnus peakar först i tredje, dessvärre förbi mitt bästa resultat. Inför sista omgången behövde jag öka ytterligare för att slå Magnus. Men den där riktiga träffen uteblev. Det visade sig att jag stannade på 7.74, Magnus vann över mig med sina 7.88. Detta innebar att jag hamnade efter fjolårets "persserie", då jag hade 7.95. Kan nämna att Erik toghem grenen med sina 10.62.

Kula
Erik        10.62     505 poäng
Magnus   7.88      296 poäng
Jocke      7.74      284 poäng

Spjutet är den gren jag tycker är roligast, förra året slängde jag iväg det 800g tunga spjutet 31.69 m.

I år ökade jag för varje omgång, dessvärre kom jag inte lika långt i år som förra året.

Spjut
Erik        32.57      373 poäng     878 p tot
Jocke      31.16      350 poäng     634 p tot
Magnus   25.80      254 poäng     550 p tot


Jag påväg att slänga iväg spjutet, Magnus tittar beundransvärt på.

I halvtid ledde jag över Magnus med hela 84 poäng, men jag låg ändå efter fjolårets serie. Om jag skulle nå mitt mål att komma över 1000 poäng var jag tvungen att skärpa till mig ordentligt i diskus och slägga.

För er som inte kastat en 2 kilos diskus någon gång, kan jag säga att den är vansinnigt stor. Just diskus är den grenen som jag vet att Magnus är lite vassare i än mig. Förra året kastade jag 16.90, så över 17 var givetvis målet. Men ibland når man inte sina mål. Jag har inte utvecklats över huvud taget på ett år. Nådde bara 16.85. Här tog Magnus in stora delar av försprånget med att kasta 18.96. Erik tog här en säker andra grenseger genom att kasta 34.92.

Diskus
Erik       34.92     582 p   1460 p tot
Jocke     16.85    131 p    765 p tot
Magnus   18.96    194p    744 p tot


Här ses giganten Erik i diskus

Inför sista grenen låg jag endast 21 p före Magnus. Och med den vetskapen att Magnus fick på ett bra kast förra året (som dock låg efter tävlingskasten) som var klart bättre än mitt bästa kast så var jag jag lite nervös att Magnus skulle slå mig. Förra året kastade jag som bäst 15.29. Fick då en total poäng av 979 p.

Magnus och mitt första kast var väldigt lika, men med en lite fördel för mig. Denna fördel släppte jag aldrig, utan jag drygade istället ut kast för kast. När Magnus gjort sitt sista kast var det klart att jag skulle slå honom. Men det var inte klart att jag skulle nå över "dröm 1000" behövde jag öka i sista omgången. Med ett starkt stöd från publiken kastade jag iväg den 7.26 kg tunga släggan hela 18.25 m. Pers med en jävla bit! Vilket innebar att jag fick 251 poäng som räckte till att ta mig över 1000 p tot.

Är 1000 p bra frågar kanske ni? Nej svarar jag. det är rent ut sagt riktigt uselt. De bästa i Sverige ligger på en bit över 3000 p. Dessa poäng räknas fram genom mångkampstabellen.

Slägga
Erik      22.53  344 p
Jocke    18.25  251 p
Magnus  15.88 195 p

Slutställning

Erik       1804 p
Jocke     1016 p
Magnus   939 p

Totalt blev Erik 3:a i vår grupp, jag 5:a och Magnus 7:a (eller näst sist om man så vill)

Det kändes oerhört skönt att slå Magnus än en gång. Förra året vann jag också, men då nollade Magnus i Släggan. Årets seger känns mer på riktigt då han fick godkända resultat i alla grenar. Sen är det alltid skönt att sätta dit en snackare, det var mycket snack innan, det skulle förnedras både hit och dit. Men att sedan leverera när det väl gäller är en helt annan sak. Så efteråt idag var han inte lika kaxig. Hehe.

När det gäller Erik så hade jag och Magnus en liten tävling mot honom som gick ut på att vi skulle lägga ihop våra poäng mot hans. Vilket inte var några problem. Den tävlingen vann vi klart med 151 poäng. Det bestämdes att om Erik vann skulle vi ge honom 100 kr var, och om vi vann skulle han ge oss 100 kr att dela på. Detta ville dock inte Erik kännas vid efteråt. Utan han hävdade att han inte gått med i den dealen (trots att det var hans idé).

Eventuellt skall jag köra castorama nästa helg också, vet att jag har mer att ge i både kula och spjut.

Måste också visa en smygbild jag tog idag, trodde faktiskt inte att smurfarna fanns på riktigt. Men efter att ha klivit av tunnelbanan vid Sockenplan fick jag syn på en livs levande smurf!


Så här såg smurfen ut! Visst liknar han en i alla fall?!

Hehe, nej nu skall jag vika tvätt.

Kiss and good bye!


Kommentarer
Postat av: Lina

jag knäcker däremot dig och magnus tillsammans!!

2009-09-26 @ 21:26:14
Postat av: sussie

Snygg smurf där.. visste inte heller att de fanns i verkligheten :)



Kul att du kikar in min blogg jocke, där får du följa mig i min utbildning o allt som händer =) kram sussie

2009-09-28 @ 17:25:15
URL: http://sussieoskarsson.blogg.se/
Postat av: Jonna

som en gammal spjutexpert kan jag ju säga att de ser inte ut som att du har ngn vidare talang för de där :P hahaha...

2009-09-30 @ 11:38:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0