Keb dag 3

Dagarna har bara rusat iväg sedan vi kom hem från Kebnekasie. Så innan jag glömmer av för mycket så kommer här dag 3.

Efter en lång dag 2 så var det skönt att kunna ligga kvar i tältet en lång stund på morgonen. Tror vi kom ut framåt 10-tiden. Till min stora förvåning var vädret dock fint. Solstrålarna letade sig ner mellan bergstopparna och värmde riktigt skönt. Vi passade på att hänga upp alla blöta kläder i träden runt omkring. Till frukostgröten plockade Lina lite blåbär, gott gott.

En ganska schysst  plats att tälta på. Till vänster Toulpagorni, i mitten Vieramvari och till höger Kebnekaise vars topp dock är dold bakom molnen

Efter en timme eller två började dock hotfullt mörka moln att pryda himlen. Det dröjde heller inte lång stund innan regnet vräkte ned, och det visade sig att det heller inte skulle sluta regna på hela den dagen. Delvis på grund av vädret gjorde vi om våra planer en aning. Istället för att gå dryga 7 km upp till tarfaladalen och slå upp tältet där så gick vi enbart en km bort och slog upp tältet där. Sedan låg vi bara i tältet och softade hela dagen, ganska mysigt när regnet smattrar mot tältduken. Dock regnade det så mycket att jag befarade att tältet inte skulle klara att hålla ute allt regn. Så tog och snittade upp två sopsäckar och lade över tältet. Sedan bestämde vi oss också för att gå till fjällstationen och lyxa till det lite genom att äta 3-rätters. Väldigt gott och väldigt mycket folk, vi var tvunga att sätta upp oss på en väntelista för att överhuvdtaget få en plats att sitta på.


Tältet med sopsäckar, fungerade ypperligt.

 
Vy inne i tältet, bra att hänga upp blöta vantar...

Efter måltiden på fjällstationen stannade vi kvar en stund och lyssnade på ett föredrag som hölls, därefter vandrade vi tillbaka till tältet i mörkret. 


På fjällstationen kan man dricka Kungsleden öl...

På leden mellan fjällstationen och tältet blev jag lite skraj, för rätt som det var så stod det en man snett framför mig, som dök upp från ingenstans. Han hade ingen pannlampa, såg helt färdig ut, var kanske runt 60 år och dessutom stod han utanför spängerna påväg att sjunka ner i den blöta mossen brevid. Vi sa att det inte var långt kvar och frågade om han var ok, vilket han var så vi fortsatte mot vårt tält. 

Väl i tältet kröp vi ner i sovsäcken och somnade ganska så snabbt. Denna natten sov jag lite bättre (än när jag sov med blöta kläder i sovsäcken) trots att regnet öste ner hela natten. 

Dag 4 kommer så småningom...

Tack och bock




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0