Siljan Snowshoerace!

Lördag 30 januari 2010 anordnas Sveriges första officiella tävling på snöskor för ungdom, motionärer och elit. Damer som herrar. Detta lopp skall naturligtvis jag springa!

Min gode vän Henke hamster gjorde mig informerad om denna tävling för någon månad sedan. Han är anmäld sedan en tid ochförst nu har jag anmält mig också. En del saker var tvungna att klaffa innan jag kunde anmäla mig, men nu är dom klara. Som det ser ut så kommer jag ha många kuliga saker för mig i jan-mars. Det börjar med att jag kör stråkenloppet den 24 januari, sedan bär det av till Henke och Falun den 29:e, snöskoloppet i Rättvik den 30:e, tillbaka till Falun för att sedan den 31:a åka till Sälen och Tandådalen där familjen hyrt en stuga. Där väntar en massa längd- och Telemarksåkning. På torsdagen den 4:e februari åker vi hem till Sandhem och den 7 februari planerar jagför att åka Billingens långlopp (42 km, också det seedningslopp för vasan). Därefter är det bara att slipa på formen fram till den 7 mars då startskottet i Berga by kommer att smälla av.

Magnus Mink kommer givetvis också komma till start i Rättvik, sånt går han helt och hållet igång på. Jag väntade ett tag med att berätta om loppet för honom. För jag visste att han skulle vilja springa det och skulle han springa så skulle jag hamna en placering längre bak i resultatlistan då Magnus är som en bergsget som tar sig uppåt lika lätt som som en badboll flyter på vatten. Egentligen borde jag väntat ända till någon vecka innan loppet så att jag kunde specialtränat inför loppet :) Men nu blev det inte så utan nu tävlar han på samma vilkor som jag. Jag tror dock att det kommerbli väldigt svårt att hamna i topp, då arrangören (mailkontakt) sagt att 3 franska team skall komma upp och springa. Och då snöskosporten är ganska stor där nere så förmodar jag att de håller bra klass. Men vi kommer inte ge upp innan loppet utan kommer kämpa som bara den. Och det kommer bli fruktansvärt jobbigt! Jag minns bara när jag sprang mig trött med snöskor sist, då var det på plan mark. Nu skall vi ta 210 höjdmeter upp, och sen ner igen och det fördelat på 8 km. Vilket innebär att jag formodligen kommer bli väldigt, väldigt trött!

 
Så här såg det ut när jag sprang ett intervallpass vintern 2006/2007. Observera hur farten sjunker och tekniken försämras eftersom tiden går.
Men, va fan. Jag slog ju världsrekord ändå! 1.47.3, och det har ingen slagit sedan dess.

Nedan text är hämtat från arrangörens hemsida: http://www.123minsida.se/Snowshoe/28755688 
Arrangemanget startar och går i mål mitt i Rättviks centrum och sträcker sig efter starten upp emot Rättviks slalombacke. Motionsklassen viker av nedanför slalombacken medans eliten skall besegra toppen. Deltagarna viker sedan av österut mot skogen nedanför Hedsåsberget (masten) varefter man sedan springer, går, joggar ner tillbaka mot Rättvik och kommer fram ca: vid Rv 301 i närheten av Rättviksparken. 

Bana

Motion   6 km       Höjdskillnad 110 m Tävling  8 km       Höjdskillnad 210 m 

I deltagaravgift i tävlingen ingår lån av snöskor (max 300 st) samt support och underhållning efter banan. Priser till de 3 främsta i tävlingsklasserna, samt stimulanspriser lottas ut till tävlande i alla klasser.

Så här kan en start i ett snöskolopp se ut, mäktigt! Bilden är tagen på http://www.123minsida.se/Snowshoe/28755689?i=31869205 

Nedan följer lite bilder från ett fantastiskt jobbigt snöskointervallpass:


Jag flyger fram, Snön flyger upp efter mig!

Pustar ut! Folk som åkte skidor brevid tittade på mig som om jag var från yttre rymden.

Funderar på om jag ska springa i dessa kläder även under loppet, ser ut lite som en grodman. Cool va? =)

Fler snöskobilder finns på min Facebooksida...

Tycker att ni som läser det här borde ta och anmäla er till loppet. Sveriges första officiella snöskolopp! Eller åtminstone åka dit och heja på mig!

Tack och bock /JL


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0