Lugn och ro = uppdatering på bloggen

Ännu en uppdatering på bloggen, och detta inom ramen av en vecka! Kanske är jag påväg tillbaka efter en lång bloggpaus. Nu när det äntligen blivit lite lugn och ro i tillvaron kände jag att en summering av sommaren vore på sin plats. 

Jag har längtat otroligt mycket efter lugn och ro. Den här sommaren har nämligen varit allt annat än det.

Det har varit tävlingar, träningsläger, jobb med midnattsloppet och både ett teoretiskt som praktiskt pluggande på körkortet. En helg har jag varit hemma i Sandhem, dock åkte jag på lördagen till Uddevalla för att tävla så det blev inte mycket av att bara ta det lugnt där.

Men jag ska inte klaga, jag tycker om när det är fullt upp. Men ibland behövs dagar som idag när jag låg kvar i sängen till halv elva. Sen har jag legat i soffan och kollat på finnkampen, extra kul då många kompisar är med där och tävlar. Jag har dock inte latat mig hela dagen, har varit ute och vandrat 2 timmar i skogen med kängor och tung (22 kg) ryggsäck. Flyger nämligen till kiruna på onsdag för vidare vandring till Kebnekaise (mer om det lite längre ner), och då kan det vara bra att åtminstone ha gått i kängorna lite (har bara gått i dem med snöskor på vintern tidigare).

Tävlingssäsongen tog slut för ett par veckor sedan, den gick inte som jag hade tänkt. Kände mig starkare i kroppen än någonsin och trodde verkligen att jag skulle springa riktigt snabbt iår. MEN det ville sig helt enkelt inte. För lite löpträning är såklart en förklaring, jag skall dock inte gå in på några (bort)förklaringar till varför det inte gick bra iår utan respekterar att säsongen blev som den blev och nu kan jag släppa den och jobba vidare mot nästa. Ska bli riktigt skönt att sätta igång med mycket och hård träning igen. Saknar det vanliga inrutade livet som elitidrottare lever (om en månad när träningen är i full gång lär jag dock sakna sommarens lite mer kringflackande och stressiga liv, att man aldrig blir nöjd!). Det som var bra me säsongen var att jag började den redan i april. De senaste åren har jag startart i slutet av juni/början på juli. Så det var ett steg i rätt riktning.

Säsongen började alltså redan i april med terräng KM, där öppnade jag lite hårt för mitt eget bästa. Slutade 3:a efter Magnus och Oskar.

Två veckor efter KM, arrangerade vi (hammarby friidrott) klubbens första SM arrangemang någonsin. Det var Terräng SM i Tantolunden, något som senare kallades för det bästa terräng SM som någonsin(?) arrangerats. För egen del gick det ok, blev 30:e man på 4 km med tiden 12.14 (något kort bana). Det är kul att springa terrängtävlingar, om än jävligt jobbigt för en 800 meters löpare som mig.

Den 9 maj sprang jag Holmenkollstafetten (världens största stafett i Oslo med 1377 lag med 15 löpare i varje som tog sig i mål). Jag hade samma sträcka som 2007 då vi vann hela stafetten. Dock räckte inte vårt lag till seger denna gång utan vi slutade på 3:e plats. Jag lyckades vinna min sträcka med 6 sekunder och slog mitt egna banrekord från 07 med 1 sek.

Sedan fortsatte jag säsongen med ett 600 meterslopp, det var första gången jag sprang den distansen så det blev alltså personligt rekord. Var inte speciellt nöjd med loppet, kändes som om jag sprang max hela vägen då jag inte kört något snabbhetspass överhuvudtaget innan loppet. Faktiskt var det första gången jag sprang med spikskor sedan förra årets SM-final. Tiden blev 1.21.98

Bara några dagar senare sprang jag Stafett SM i karlstad. Där blev det två medaljer, ett silver på 4x800 meter, där jag sprang sista sträckan och ett brons på 1500 meter där jag sprang den första sträckan.

1500 meter sprangs sedan i Jönköping, betecknar det som det näst sämsta loppet under säsongen.
Det sämsta var ett 400 meterslopp på Sollentunavallens blå banor.

Efter ett Midnattslopp (där jag faktiskt tävlade på 5 km i Köpenhamn den 12 juni blev jag sedan sjuk och missade 2 veckor av träning. Åkte sedan på ett träningsläger i Västervik där vi bodde väldigt lyxigt i en fin villa med panoramahavsutsikt och egen pool. Under den veckan åkte vi ner till Karlskronas GP tävling för årets första individuella 800 meters tävling. Jag låg placerad sist av alla 550 meter,flåsandes som aldrig förr. Lyckades dock ta några placeringar på upploppet. Tiden blev 1.53.31.

Valbo Games kom att bli mitt tidsmässigt snabbaste 800 lopp under säsongen. Med en riktigt usel form sprang jag på 1.52.81, vilket i sig är riktigt uselt och som placerar mig på en 26:e plats på Sverige bästa statistiken. Så dåligt placerad har jag inte varit på många år.

1000 meter testades för första gångne i Karlstads GP gala, där blev det inget bra lopp från min sida.
Två dagar senare åkte Jag syster Lina och vännen Johan till Uddevalla. Väl dit kom också David med gravida Sara. Kul att ha deras stöd under loppet. Drog från start till mål i ett blåsigt väder. Vann på 1.53.81. Tidsmässigt ett skitlopp, men med de förutsättningarna och den formen var det ändå ok.

SM gick en vecka senare i Malmö, där har jag inte att så mycket mer att skriva än att det inte gick som jag hoppades på. Blev 12:a (9 till final). Tiden 1.53.13.

Veckan efter SM joggade jag 20 min två gånger, jobbade mycket, cyklade ett långt och lugnt pass för att avsluta på söndagen med årest sista 800 meters lopp. Ett stökigt och blåsigt lopp blev det där min klubbkamrat Tobbe krossade övriga motståndare med nästan 3 sekunder. Jag avslutade starkt och fällde mig precis före målinjen och tog två placeringar. Slutade på en 3:e plats med tiden 1.53.25. Formmässigt var detta loppet förmodligen det sämsta, fick slita hela vägen då det kändes fruktansvärt dåligt.

Att springa på de tiderna jag gjorde i sommar är inte jättedåligt, det är en bra grund att bygga på inför nästa säsong. Jag vet att när jag är som allra sämst så springer jag på 1.53, vilket inte speciellt många i Sverige skulle klara. Jag vet också att om jag får vara skadefri och frisk så att jag kan lägga fler löpmil i benen så kommer jag att springa riktigt fort så småningom!

Nog om löpandet, jag har jobbandet en hel del också. Jobb som varit kul, lärorikt, givande, men också stressigt,jobbigt och problemfyllt. För den som inte vet det så tog jag en paus i pluggandet för att börja jobba med Midnattsloppet i februari. Jag har under tidens gång växlat i arbetsuppgifter från inventeringar, kundvård,rekrytering av personal till tröjutlämningen i sthlm till ansvarig för material/logistik/elitfältet samt planering och etablering av informationstältet under de tre loppen.

Det drog igång i köpenhamn den andra veckan i juni, då var jag och min kollega Lina  och delade ut t-shirts till glada danskar. Det var riktigt roligt att jobba i Danmark. Så klart blev det en del språkförbistringar, men det ledde oftast till glada skratt istället. Loppet blev dock en blöt historia,jag sprang faktiskt 5 km där. Jag sprang med kameran i handen och plåtade loppet fråninsidan. Övriga löpare måste undrat vad det var för idiot som sprang omkring och tog en massa kort, stannade och sprang om vartannat. Jag ledde faktiskt loppet i 1.5 km, innan jag stannade första gången. I loppet sprang man genom ett Zoo, det var ganska häftigt då man såg lejon,noshörningar,flodhästar,zebror och andra djur :)

Efter SM i malmö lade jag all fokus på jobbet för att få allting klart till ML Stockholm den 15 aug. Efter väldigt många timmar blev det riktigt bra till slut. Nytt deltagarrekord vart det också med över 21 000 anmälda löpare från 21 länder. Extra kul med Stockholmloppet var att mamma, pappa och Jonna var uppe och jobbade i en av Stadiumbutikerna med tröjutlämingen. Det var dock lite påfrestande att ha dem boende hos mig i en vecka. Under hela veckan åt jag frukost på Globen, vi har alltid morgonmötet där sista veckan. Jag gillar hotellfrukostar. Räknade ihop arbetstimmarna under den veckan, totalt blev det 93 timmars arbete. Tors, fre och lördag utgjorde 48 av dem.

Veckan efter flög jag och Lina ner till Göteborg för att dela ut tröjor där. 10681 löpare anmälde sig till Göteborgs andra midnattslopp, också det nytt rekord då det förra året var ca 7300. Den veckan var lite lugnare, var dock väldigt trött hela veckan sedan Sthlm. Dock blev lördagens arbete ganska långt med start kl 09 och klart kl 03. I Göteborg träffades också David och Sara, dom är bra dom.

Efter lördagens lopp i Göteborg kunde jag inte andas ut, utan var tvungen att plugga körkortsteori då provet skulle göras på tisdagen. Egentligen skulle jag skrivit (eller kanske man ska skriva "klickat" provet för det är ju det man gör vid datorn) provet den 2 juli och sedan kört upp den 15 juli. Men jag lyckades med en bedrift som väldigt få lyckas med under ett år. Nämligen att bomma halkbanan. Det var inte det minsta roligt, jag har aldrig i mitt liv skämts så mycket som jag gjorde då. Fick en rejäl utskällning och sedan blev jag ivägkörd, inte nog med det, det fullständigt vräkte ned regn som gjorde mig blöt och kall. Där stod jag 1500 kr fattigare utan riskutbildningsbetyg (som krävs för att skriva och köra upp), skamsen, blöt, över en timmes resa hem. Då kändes inte livet lika roligt som det gör nu när jag klarat körkortet. Det är en lättnad att nu ha klarat det, har fått frågan "när ska du ta körkort då Jocke" minst tusen gånger, vilken jag varit ganska trött på. Nu har jag gjort det. Från början berättade jag inte för min familj att jag höll på med körkortet, jag ville komma hem och överraska dem. Planen höll i ett par månader tills jag var tvungen att berätta det för pappa, sedan fick även mamma och Lina veta. Den enda som inte fick veta något var Jonna, som även hon höll på att ta körkort. Hon har sedan 12-13 års ålder sagt att hon kommer ta körkort före mig. Tanken var att inte låta henne göra det, men med halkbaneincidenten blev min uppkörning fördröjd, jag fick ingen ny tid förrens den 27 aug mot Jonnas den 17 aug. Jag kunde om jag ville köra upp på annan ort än i stockholm och därmed fått en tidigare tid. Men med allt jobb i samband med midnattsloppen skulle jag inte riktigt kunna fokusera på körkortet och valde således att vänta tills den 27:e. Jonna klarade sitt prov (3 dagar efter hennes 18 årsdag), självklart blev jag glad :) och jag klarade det den 27:e, hur många dagar det är efter min 18 årsdag vet jag inte men det är bra många!

På onsdag åkerjag och min andra syster Lina till Kiruna för att sedan ta oss till Kebnekaise, det blir mitt tredje besök där och Linas första. Ska lotsa henne upp till toppen, lär bli intressant. Det kommer bli jobbigt, förmodligen lite gnälligt också :) Men vi lär nog hålla sams, vi har inte bråkat speciellt mycket som barn och lär inte göra det nu heller. Ska bli oerhört skönt att komma dit. Stressa ner, glömma tiden, njuta, höra tystnaden, se fridfulllheten. I cant wait! Ska försöka att nedteckna en reseberättelse. Åker på onsdag, tillbaka på söndag. Hoppas på soligt väder!

Kebnekaisevandringen blir som en liten uppvärmning inför min och Magnus årliga höstresa, i år blir det till Marocko och Atlasbergens högsta berg Jebel Toubkal (4 167 meter). 5 oktober är avresedatumet!

Skall uppdatera detta inlägget med några bilder så småningom.

Do what you like, like what you do!

/J


Kommentarer
Postat av: Mulli

Poängen var inte hur mycket han tjänade/sparade. Han var trög i vilket fall :) Hoppas att allt är bra med dig Jocke :) Kram!

2009-08-31 @ 09:47:00
URL: http://mookpersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0