Nytt världsrekord i andhållning

Världsmästaren i fridykning Tom Sietas höll andan i 17 minuter och 19 sekunder under vatten på TV-showen "Live with Regis and Kelly". Därmed satte han ett nytt rekord i Guinness Rekordbok i klassen längsta tiden någon frivilligt hållit andan. Tysken slog David Balines tidigare rekord på 17 minuter och 4 sekunder.

Visserligen tillåter just den här "andhållningsgrenen" att man inhalerar ren syrgas i en halvtimme innan andningsuppehållet, men ändå imponerande. 
Tom Sietas har även rekordet för statisk apnea (utan syrgasandning), vilket lyder på 10 min 12 sek. Hur fan då?!

När jag var lite yngre tränade jag på att hålla andan så länge som möjligt, klarade som mest 3 min och 22 sek. Vilket jag tyckte var väldigt länge då, men om man jämför så är det ju inte så speciellt mycket. Jag gjorde det dessutom liggandes i sängen, medan de som tävlar är under vatten där trycket på lungorna är större. Imponerande!

Tänk vad många olika saker det finns att vara bäst på...







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0