En sådan måste jag ha!

När jag som bäst höll på med de sista förberedelserna inför Pyreneérnaturen upptäckte jag en pryl som jag kände ett extremt ha begär över, en sådan pryl som jag länge velat ha men som jag inte visste fanns. Men nu har den dykt upp i mitt liv och jag bara måste ha den! Jag är egentligen ingen större prylnörd, ialla fall inte när det gäller tekniska saker. Men när det kommer till friluftsprylar så kan jag bli som ett litet barn som bara vill vill vill vill ha!

Ni kanske undrar vad det är för pryl som jag snubblat över som är så livsviktig.
Jag pratar förstås om en Packraft. Alltså Backpacking + riverrafting =  En Packraft. Eller med andra ord en liten gummiflotte som man kan rulla ihop och ta med sig på vandringen och som klarar att paddlas i tuffa forsar.

En packraft skulle tex underlättat när jag och Magnus cyklade kungsleden för 2 år sedan. Vi hade alltid lika otur när vi kom fram till sjöar där man skulle ro över (på kungsleden passerar man diverse vattendrag, för att ta sig över måste man ro och det finns tre båtar att tillgå. Men det måste alltid finnas minst en båt på varje sida. Vi kom alltid till den sidan där det endast låg en båt, alltså var vi tvungna att ro 3 gånger i stället för 1 gång, hängde ni med där?) Skulle vi haft en packraft med oss skulle vi sparat en massa tid och framförallt energi. Bara att plocka fram, pumpa upp på 2 min och sedan paddla över.



Det finurliga med den är att den enbart väger ca 2.2 kg och är i nedpackat tillstånd lika stort som ett nedpackat tält.

Den har många användningsområden:
Det går att sova i den
Den går att använda som regnskydd
Den går att använda som vindskydd
Det går att använda som en liten fiskebåt
Den går att paddla i forsar och över sjöar och andra vattendrag
Det går att köra slut på sig i den, som en annorlunda och kul träningsform hemma i vardagen helt enkelt. 
Som ovan nämnt kan den fungera som en tidsbesparare i fjällen (även andra platser)
Den kan även avlasta fötter och ben när man är ute och vandrar. Går det ett vattendrag längs med leden, ja vad väntar du på då? Släng i raften och och börja arbeta med armar och axlar istället.
Den kan användas längs stränder vid havet att surfa på vågorna med
På vintern går det att ta sig till branta pulkabackar för att kasta sig ut i den
Jag har till och med sett folk på youtube som "skydivar" med den

Ja ni fattar säkert att det är en pryl att satsa sina surt förvärvade pengar på!
Ja just det, enda dåliga med packraften är väl att den går på 7000 spänn, utan paddel.



Kolla in youtubeklippet nedan! Ser så jäkla roligt ut, dessutom rätt skön musik!
Efter att ni kollat  på klippet så kan ju ni som blev sugna på att skaffa en packraft räcka upp handen :)

http://www.youtube.com/watch?v=5pvMIXSTnNY&feature=related

Kommentarer
Postat av: Glenneman

du som är gjord av pengar okim har väll inga problem med att skaffa dig en packcraft!?;=) Midnatssloppet fixade ju in en del cash! Ciao!!

2008-10-05 @ 22:52:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0