Kroppsfettsmätning på mässan.

Ledord för allt för hälsan mässan är Träning&motion, Kropp&själ, Kost&energi samt Behandling&relax. Med andra ord mycket utav det jag finner ett stort intresse i. Massvis med olika "tränings- och må bra saker" fanns att spana in.

Tyvärr var jag där lite för kort tid för att hinna med att ta del av och göra allt jag ville. Kom dit strax efter kl 15, rekade läget, köpte en bok till mig och en till pappa (glöm inte av fars dag i morgon söndag) av Fredrik Paulún. Tittade även förbi i tidningen Outsides monter och hälsade på Emma, kul att träffa dig igen!

Därefter behagade Magnus att dyka upp, även Emelie (Magnus flickvän) sammanslöt. Vi spatserade runt i gångarna mellan alla montrar, tog lite gratisprylar och spanade in alla "hälsofreaks". Jag passade också på att göra lite smygreklam för Midnattsloppet genom att ha på mig min gröna Midnattsloppspiké, fick tom frågan om vart har ni er monter.

Självklart fanns det en massa saker man kunde tävla i, som jag skrev i förra inlägget så känner jag mig lite krasslig. Så hade bestämt mig för att inte utmana mig själv fysiskt. Magnus är även han krasslig, men han kunde inte motså möjligheten och frestelsen i att vinna en cykel. Utmaningen låg i att cykla så långt man kunde på 1 min.
Magnus gick ut stenhårt, såg trots krassligheten ganska stark ut. Tyvärr räckte det inte hela vägen utan han lade sig som total 3:a med 790 m. Det lönar sig inte alltid att ta ut sig så, och särskilt inte när en infektion fortfarande finns kvar i kroppen. Kanske Magnus lärde sig något av detta? ;-)

Nedan ses Magnus in action på damcykeln


Härlig bild på Magnus

Det som var roligast på mässan var att göra en kroppsfettsmätning. Detta kan göras på många olika sätt , tex genom att använda en Kaliper (ser ut som en tång med en millimeterskala), genom undervattensvägning, 
magnetresonanskamera, ultraljud eller Bod-Pod (ser ut som ett stort ägg som man kryper in i, överlägset bäst).

Mätningen vi gjorde utfördes på en bioimpedansvåg. Den går ut på att man leder en mycket svag ström (som inte känns eller märks) genom kroppen. Eftersom muskler och fett har olika strömledande egenskaper kan man genom att mäta det elektriska motståndet ta reda på kroppssammansättningen. Principen går ut på att muskler innehåller vatten som leder ström medan fettet i fettcellerna snarare isolerar elektriskt. Det betyder också att metoden är ganska känslig för ändringar av vattenmängden i kroppen. Om du tränar hårt kommer det att öka vätskemängden i musklerna och det kan påverka. Eventuellt stämmer inte mitt resultat till 100 %, men skillnaden det skulle göra är ganska liten.

Nedan ses mitt resultat från mätningen


De översta raderna behöver nog ingen närmare förklaring, jag är 188 cm lång och väger (vid tillfället) 74.7 kg och har ett BMI på 21.1.

BMR - (Basal Metabolic Rate) är den basala energiförbrukningen som kroppen har. Det är den totala energi som kroppen förbrukar för att bibehålla normala funktioner vid vila som andning och cirkulation. Det vill säga energiförbrukning i vila.

Impedance - Kroppens inneboende motsånd mot en elektrisk ström. Muskler fungerar som ledare av elektrisk ström, fettvävnad fungerar som motstånd.

Fat% - Den procentandel av hela kroppsvikten som är fett. Normalt ligger en man på 20-39 år mellan 8-20%. Ni ser ju att jag ligger något under det med 3.5 %. Magnus fick här 3.4 % så nu kommer han kalla mig för tjockis...

Fat Mass - Den totala vikten fett i kroppen.

FFM - Vikten av den fettfria vävnaden som består av bl a muskler, ben och vatten.

TBW - Den totala mängden vatten i kroppen. Denna sägs vara 50-70 % av kroppsvikten.

Midjemåttet mättes också, där hade jag 79 cm. Ska komma ihåg det sen när jag blir äldre och kanske drömma tillbaka till fornstora dar :)

Då jag har lagt om kosten ganska mycket den senaste tiden så kan det vara kul att göra en uppföljning på denna mätningen för att se vad kostomläggningen har givit för resultat. Lite roligare att se en sådan här mätning än bara kilon på en vanlig våg. 

Om du är intresserad av en kroppsfettsmätning på bioimpedansvåg så kan man göra det på några apotek runt om i landet.

Tack och Bock


Kommentarer
Postat av: Linda

3,5% fett! Jessus, vad lågt! jag har säkert 33,5..

2008-11-16 @ 08:57:20
URL: http://lindisens.blogg.se/
Postat av: ida

Oj oj oj du jocke, vilken tjockis =) 3,5 % fett.. det är lika mycket som jag har i min fot..!

2008-12-03 @ 20:31:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0