Efter mycket om och men...

Har det bestämts vart nyår skall firas, eller firas och firas var väl kanske att ta i. Jag skall i alla fall befinna mig på en plats.

Först var det Sydafrika som jag skulle åka på träningsläger till, pengarna räckte inte så därför började jag spåna på andra platser att åka på träningsläger till (Magnus Mink har självklart varit inblandad i det hela). Kanarieöarna tittades upp, lades ner. Därefter blev det Turkiet. Jag till och med sa till några att jag ska till turkiet över nyår på träningsläger.

Turkiet lades ner i samma veva som Magnus fick reda på att hans jobb ägde två lägenheter, en i spanien och en på franska rivieran. Dessa kunde man hyra till en ganska billig penning. Flygpriserna var inte avskräckande alls, det är klart tänkte vi. Dock var lägenheten i Frankrike upptagen vid den tidpunkte vi ville åka. Så då blev det inget av det, samtidigt hade flygpriserna gått upp till Turkiet och sedan också till Spanien. 

Till saken hör den att jag skriver på en C-uppsats som ska vara klar i början på januari, och Magnus håller på med sitt examensarbete. Alltså borde vi inte åka iväg någonstans alls, vi tog då ett beslut om att strunta i att åka utomlands på något läger vid den nämnda tidpunkten. Kanske sticker vi iväg lite senare i vår istället när det är lite varmare också.

Men, då jag nu skriver om turismplanering i Kebnekaise och Sarek har  ett sug uppkommit över att åka iväg upp dit. Alltså kollade vi möjligheterna att åka upp till Kebnekaise, men då det är mörkt i stort sett dygnet runt däruppe så tyckte vi att det inte var någon idé. Samma gäller med Sarek.

Därför sökte vi oss ännu lite längre ner i detta avlånga land. Helags fjällstation blev då intressant  (som vi tidigare varit sugna på att åka till) men efter att ha kollat STF:s pris över nyårshelgen med firande där slogs även det alternativet bort. Men inte långt ifrån helgas fjällstation ligger Ljungdalen, och där ett vandrarhem i STF:s regi.  Så Ljungdalen is the place to be!

Det brukar svänga ganska snabbt när jag och Magnus bollar idéer. Från Sydafrika och värmen till kalla nätter i tält  i svenska fjällen på några få dagar =)


Bild från Sveriges sydligaste glaciär, nedanför helagsfjället. Ser härligt ut!

Väl i Ljungdalen ska vi nog bara sova en eller två nätter, de andra nätterna blir det till att tälta och bivackera uppe på fjället. Så nu behöver jag införskaffa en vintersovsäck för en gångs skull. Uppe på fjället ska vi skida oss fram och även använda snöskor. Självklart skall det bestigas berg, Sveriges högsta berg utanför Lappland; Helagsfjället med sina ståtliga 1796 möh står på listan. Sen får vi se vad mer det blir.

Det ska sägas att när detta blogginlägg skrivs är ingen resa bokad, men till 99% säkerhet kommer vi att åka iväg;)

Tack och bock


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0