Blev 7:a på SM....

Så var SM slut för denna gången! Lite trist, men det kommer nya SM tävlingar framöver.

Bild från finalloppet


En kort analys av mitt eget tävlande är att jag inte är helt nöjd med 7:e platsen, men jag är inte heller speciellt missnöjd!
Jag kan bara inte vara missnöjd med tanke på de förusättningar jag haft.

Jag är riktigt nöjd över att ha vunnit mitt försöksheat på nya årsbästat 1.51.45, det kom som en liten överraskning för mig, men även för många andra fick jag höra. Väl i finalen blev det inte som jag hade tänkt, gjorde egentligen precis det som jag sagt innan loppet att jag inte skulle göra. Nämligen att lägga mig mitt i klungan, det optimala för mig (och alla andra) är att få ett så rent lopp som möjligt. Det får jag inte när jag ligger mitt i en klunga, då det nästan alltid blir folk som är på mina fötter och ben med spikskorna (mitt steg passar inte riktigt in med övrigas, utan får anpassa rytm och steglängd efter andras steg, något som kostar mycket energi). I finalen la jag mig först 4:a och sedan låg jag länge 5:a. Med en ganska långsam öppning för de flesta på ca 27 sek (200 m) och 55.5 sek på (400 m) borgades det rejält för kubbning sista 200 m. Mattias ryckte vid ca 180 m kvar och fick några meters lucka till Joni, själv låg jag sexa när rycket kom och var egentligen inte helt fokuserad. Vilket verkligen visade sig på upploppet, då jag såg att min klubbkamrat Tobbe låg bra till så tänkte jag "Tobbe tar brons, Tobbe tar brons" vilket så klart skulle varit kul om han skulle ha gjort det. Men i Spurten på en SM final håller det inte att  inte vara fokuserad på sin egen spurt. Jag går om Johan Kågeman som ansvarat för farthållningen men tappar samtidigt klintan och Albin förbi mig, när den sistnämde gick förbi stötte vi ihop något med armarna och jag tappade ytterligare  lite fokus. När jag märker att jag tänker på helt fel saker på upploppet så försöker jag komma på bättre tankar och spurta allt vad tygen håller. Dessväre vill jag nog för mcket och spänner bort mig, kom närmare klintan, Tobbe och Robin de sista 30 metrarna, men det hjälpte inte mycket, utan jag slutar på en 7:e plats. 11 hundralerar från att få en bonus på 4000 kr från klubben och ca halvsekunden ifrån Bronset.

Var inte speciellt nervös innan mina båda lopp, något som varit ett stort problem förut att jag gjort av med för mycket mental energi genom att tänka oerhört mycket på loppen. Nu kände jag bara att det var kul att vara tillbaka på banan, jag bara njöt av att vara på SM och tävla. En sådan avslappnad attityd skall jag försöka att ha på andra tävlingar också.

Sen tog jag tillsammans med min tränare beslutat om att lägga ned bansäsongen 2008, känns lite konstigt att avbryta nu när jag inte är det minsta sliten. Men beslutet känns rätt, bättre att börja träna uppbyggnad till nästa år redan nu så att jag förhoppningsvis håller ihop.

Det mest glädjande under den sista dagen idag var att min klubbkamrat Olle vann SM guld på 1500 meter
Lyckades inte riktigt i finalen som jag hade hoppats, utan blev 7:a

Kolla på loppet här: http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=21054
Gå in på senaste friidrottsvideo och tryck sedan där på Sammandrag SM dag 2.

M 800m
    Final                                                    2/8
   1 Joni Jaako                  86 GoIF Tjalve          1:49.60
   2 Mattias Claesson            86 Hässelby SK          1:49.65
   3 Albin Johansson             81 Hässelby SK          1:50.92
   4 Robin Rohlén                90 Malmö AI             1:51.17
   5 Tobias Ekhamre              88 Hammarby IF          1:51.17
   6 Johan Klinteskog            81 Hammarby IF          1:51.38
   7 Joakim Löfwing              84 Hammarby IF          1:51.48
   8 Johan Kågeman               86 IK Norrköping FI     1:51.80
   9 Johan Svensson              89 FI Kalmarsund        1:54.43

Sen är tanken att jag skall göra en summering av bansäsongen 2008, den kommer i dagarna.

Tack och bock

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0